Ik trommel…

“Ik trommel op alles wat ik zie, op mijn hoofd en op mijn knie, ik trommel op alles wat er is, ik sla steeds raak en niet, niet mis,” zingt Lars als hij ’s morgens aan de ontbijttafel zit. “Wij hebben dat liedje ook gezongen in de klas,” roept Lies. De kids nemen een lepel en zingen het liedje opnieuw en beginnen te trommelen op alles wat ze zien: de chocopot, de confituurpot, de koffietassen… “Wat gebeurt hier allemaal?” vraagt mama ongerust als ze de keuken binnenkomt. En ook papa komt kijken wat al dat lawaai te betekenen heeft.

“We hebben project op school,” zegt Lars, “we gaan van alles doen rond muziek met de hele school.” “Ja en we hebben een liedje geleerd dat we elke dag samen gaan zingen.” zegt Lies blij, “echt tof, luister maar…” Las en Lies zingen het liedje nog een keer. Trommellied

Gisteren brachten ze een briefje van school mee met een vraagje:

Beste ouders,

Deze week werkt onze school rond het thema. ”We luisteren, maken en bewegen op muziek.” We verwelkomen graag ouders of grootouders die een muziekinstrument bespelen en die een korte voorstelling willen geven in de klas van hun kind of kleinkind. Bij interesse graag onderstaande strookje invullen en meegeven. Op vrijdag mag elk kind een muziekinstrument meebrengen waar hij/zij kan mee trommelen. Dan kunnen ze deelnemen aan onze grote verrassing als afsluiter van de muzikale week.

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Directie en leerkrachten

“Dat is niet voor ons, wij zijn niet zo muzikaal,” zucht papa, ”maar op de zolder staat een koffer met muziekinstrumenten van toen mama en ik nog jong waren. Daar zullen jullie voor vrijdag wel een instrument vinden. Maar nu eerst naar school…”

Op woensdag komt er in de klas van Lars een papa vertellen over en spelen op een heel speciaal muziekinstrument. Hij bracht het mee van een reis naar Australië, een didgeridoo. De kinderen mogen ook eens proberen om erop te spelen maar dat lukt niet zo goed.

Op donderdag komt er bij Lies in de klas een opa liedjes spelen op een accordeon. Lies vindt dat fantastisch want ze mogen mee zingen en dansen als op een feestje.

Vandaag is het vrijdag, de laatste dag van de muziekweek. “Vergeet jullie instrument niet hé?” zegt papa bij het ontbijt. Dat waren ze bijna vergeten. Lies en Lars lopen vlug naar de zolder om iets te kiezen uit te koffer.

Lies neemt de tamboerijn mee en Lars de bongo’s. In de voormiddag gaat de klas van Lies op trommeltocht. De kinderen krijgen een bamboestokje en ze gaan op stap. Onderweg geeft de juf allemaal muzikale opdrachten. Als het lukt zingen ze het trommellied en mogen met hun stokje voorzichtig trommelen op alles wat ze zien. Na het middageten wordt er voor de verrassing gezorgd. De klas van Lars, het derde leerjaar gaat naar de parking naast de school. “Wat gaan we hier doen?” vragen de kinderen. Op dat moment komt er aan bestelwagen op de parking gereden. “Wat komt papa hier doen?” roept Lander, de beste vriend van Lars, en waarom is hij hier met de bestelwagen?” vraagt Lander nieuwsgierig. Als papa Dirk uitstapt loopt Lander naar hem, ”zit je drumstel in de wagen?” vraagt Lander enthousiast. “Ja hoor, we gaan een feestje bouwen op de speelplaats met alle kinderen en ik mag voor de muziek zorgen. Dat is de verrassing,” lacht papa Dirk. De kinderen mogen helpen om het drumstel uit te laden en op te stellen. Ondertussen vertelt hij waaruit een drumstel bestaat en waarvoor het dient.

“Dit is het krukje waarop ik zit om te drummen en dit zijn de drumstokjes om te trommelen,” die mogen jullie al naar de speelplaats dragen. Dan neemt papa Dirk de trommels die allemaal in een hoes zitten om ze te beschermen. “De trommels hebben allemaal een naam. Er is de bass drum, de snare drum en de andere trommels heten allemaal Tom,” lacht papa Dirk, “floor tom, small tom en medium tom.” Voorzichtig dragen de kinderen de trommels ook naar de speelplaats. “Zijn er ook van die ronde platte schalen?” vraagt Lars. “Jaja, dat zijn de cymbalen, die zitten hier in die grote hoes,” zegt papa Dirk. Lander en Lars dragen ze naar de speelplaats. In de bestelwagen zit nog materiaal dat nodig is om het drumstel op te stellen. Als alles op de speelplaats staat kan papa Dirk beginnen met het opstellen. “Drummen doe je niet alleen met je handen, je voeten moeten ook meedoen met de pedalen,” vertelt hij. De kinderen kijken geboeid toe.

En dan begint hij zachtjes te roffelen. Wie wil mag ook eens proberen drummen. Dat laat Lars zich geen twee keer zeggen. Hij vindt het super. ”Ik wil ook drummer worden en een eigen drumstel hebben,” roept Lars. “Begin dan maar te sparen want een drumstel is niet goedkoop hoor,” lacht papa Dirk. Dan begint hij luider te spelen en dat is het teken voor alle kinderen om met hun trommelinstrument op de speelplaats te komen. Hij speelt bekende liedjes en de kinderen beginnen spontaan mee te spelen. Dan gaat de schoolbel en moet het stil worden. Om samen muziek te maken moeten er natuurlijk afspraken gemaakt worden. Na wat oefenen begint het aardig te lukken. Papa Dirk speelt leuke nummers waarop de kinderen kunnen dansen. Tot slot spelen ze samen het trommellied. Papa Dirk geeft het startsignaal door met de trommelstokken op elkaar te slaan… En dan klinkt het lied begeleid met heel veel trommelinstrumenten die samen spelen met de drums van papa Dirk. Wat een feest!

“Wat was nu de verrassing?” vragen mama en papa aan de kids als ze thuiskomen van school. “Er was een drumfeest op school!” roept Lies. ”Ik wil ook drummer worden en een eigen drumstel hebben,” roept Lars. “Begin dan maar te sparen want een drumstel is niet goedkoop hoor,” lacht mama. “Jaja, dat heeft de papa van Lander ook gezegd,” zucht Lars.

Illustratie Lander Loots

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *